Monday, November 29, 2010

Sejenak bersama Prof : Luahan Rasa Seorang Budak Muar

Often kita dengar anak-anak pukul Ibu bapa. "Anak-anak menjadi tuan kepada ibu bapanya", ini adalah antara ciri-ciri dunia akhi zaman pun. Bila perkara macam ni berlaku, semua berketak. Anak-anak tak diberi pendidikan yang sempurnala, kurang didikan agama dan etc. 
Tidak mahu menyebelahi mana-mana pihak, tapi sometimes anak-anak tak salah pun. Bukan maksudnya boleh pukul-pukul.."Tak mau-tak mau",kita taknak smua ni..hehe.

Tapi ramai Ibu bapa yang suka mencari kesalahan anak-anak. Tapi yang paling ramai, adalah ibubapa yang suka membanding beza sampai letihla telinga ni dengar leteran, cacian,& makian. Lama-lama anak tu gila, jadilah benda-benda yang macam ni.

Persoalannya, chewahhh~, mengapa ini terjadi? mengapa anak Makcik Nab, lebih baik dari anda??, Mari kita renungkan bersama.

1) Anda lulusan Ijazah Sarjana Muda dari universiti tempatan (IPTA), anak cik Nab lulusan Ijazah Sarjana Muda dari universiti di Amarika (america katanya~).

2) Anak cik Nab jadi Doktor, awak tu jadi pegawai jer~

3) Gaji anak cik Nab rm10k, yang kita ni pulak 4k++.. 


4) cik Nab dapat merasa naik kete mewah sebab anak dier pakai BMW, yang awak ni pakai wira itupun aeroback!!


Tapi walau apapun, ini semua rezeki masing-masing. Tak bermakna bila seseorang tu lebih dari kita makes him better than us..(Tapi memang pun..haha). Cuma diingatkan, pada semua ibubapa, janganlah terlalu membanding bezakan anak-anak sampai tak nampak kelebihan. Anak ni kan anugerah tuhan, kalau terkurang, ibubapa perlu muhasabah diri..haha..


Anak-anak pulak janganla cepat terasa, anggap ini semua cabaran. Memang lumrah ibubapa yang mahukan anak mereka Cemerlang, Gemilang, Terbilang. Senangkan hati mereka, insyaallah syurga jawabnya~


P/s : Syurga di bawah tapak kaki ibu~

 

5 comments:

dayang said...

yupp...rezeki masing2...kalau ade usaha,insyaAllah...pasti dapat...amin...

Afsar said...

#dayang: btul2...truskan usaha..insyaallah,rezeki dimana-mana..

Kak Mahh said...

Dik...rezeki orang kita nampak luaran batiniah adakah kita tahu dia gembira atau sebaliknya.Bersyukurlah dengan nikmat dan rezeki yang kita ada.

Afsar said...

#zmah: saya setuju kak..cuma kesian dekat insan ni jer..

nini said...

ok rasa nak tergelak baca entry nih..mengingatkan saya kisah yg berlaku pada diri sendiri...
my mom compare me with my cousin...bha makanya my cousin tu lagi tua than me, opkos la dia kerja dlu kan..dan anak dia ni masih lagi dok berdating2 ngan buku...camana...hadeyh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...